zondag 28 oktober 2012

Verandering van spijs...

Wij hebben maar rare kindjes. Ook op eet-gebied. Maar volgens mij zijn bijna alle kindjes dat. Kindjes die niets lusten, kindjes die alles lusten, kindjes die alleen maar brood met chocopasta lusten, of alles willen besmeren met ketchup. Allemaal een beetje ''raar''.

Onze kindjes zijn gek op brood met boter en hagelslag. Dat is dan weer niet raar, wie is er niet groot op geworden? ;) Ik wel. Boterham. Plakje ontbijtkoek erbij. Met plastic-boter erop, want gezond. Evergreen of liga in de pauze. Tussen de middag weer boterhammen. Uit school fruit. Een snoepje. Dan avondeten met aardappels, vlees en te lang gekookte groenten. Vla uit een pak. Koekje bij de koffie. Volgens mij ging het bij al mijn vriendjes en vriendinnetjes ook min of meer zo. 't Is een wonder dat ik nog leef. Heel mijn generatie, eigenlijk :D

Klein meisje lust wel zwarte olijven, schimmelkaas en gerookte zalm. Maar kom dan niet aan met groene olijven, boerenkaas of gerookte forel. (klinkt wel lekker decadent...) Het jongetje heeft soms een bakje kerstomaatjes of een hele puntpaprika achter zijn kiezen voor ik met mijn ogen kan knipperen, maar als bijgerecht bij zijn hoofdgerecht moet ie er dan weer niets van hebben. Van zijn hoofdgerecht zelf ook vaak niet trouwens. *zucht*

De komende tijd ga ik me eens niet druk maken om wat -gezond- eten kost. Gewoon. Om te kijken of ik door andere dingen op tafel te zetten, een iets ander eetpatroon en andere smaak aan kan wennen bij de kindjes. Niet dat het huidige zo verkeerd is, maar de basis is nu brood en ik zou liever zien dat de basis gaat bestaan uit groenten, fruit, noten, vis, vlees en ei. En dan mogen ze heus wel een keer een boterhammetje eten, maar geen vijf broden op een week.

Maar ook omdat ik de laatste  pakweg 10 weken dat de baby in mijn buik woont, ik haar het beste mee wil geven dat ik kan. In dit stadium schijnt de voeding van de moeder ook uiterst belangrijk te zijn voor de groei. Bovendien kan ik met die twee die we al hebben, midden in de winter, het voornemen om weer minimaal een half jaar volledig borstvoeding te geven -liefst langer-en een bevalling in zicht -duh- wel wat extra's gebruiken dus ik ga op een totaal no-crap 'dieet' de komende maanden en hopelijk de kindjes met mij.

Deze week heb ik een behoorlijke bestelling staan bij de bezorger. Met verse groenten en fruit uit de regio. Met demeter volle yoghurt en grasboter. Wilde gerookte zalm. Remeker-boerenkaas. Groene bladgroenten. Rode palmolie. Noten. OooOooh, lekker en vol met vitaminen, goede vetten en ander moois. Ik heb er nu al trek in, hopelijk straks de kindjes ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten