maandag 29 oktober 2012

(paleo) verantwoorde crackers

Ik heb net iets lekker makkelijks en erg lekkers gemaakt! Ik houd heel veel van crackers maar ja, nu ik niet aan granen doe behoren ze niet echt tot de mogelijkheid. Of wel... maar dan niet uit een pakje van cracotte. Dat zijn trouwens helemaal alleen maar onderleggers om zo veel mogelijk beleg naar binnen te schuiven. Wel erg lekker. Maar goed... even niet ;)

Crackers zelf maken dus. Sowieso een handige manier om eens door die grote voorraad lijnzaad heen te komen die ik heb staan. Lijnzaad is heel gezond, dus dat komt goed uit. Wel genoeg drinken als je het gaat eten :) Deze crackers bevatten geen granen en geen suiker maar zijn wel supergezond en ook nog lekker. Je maakt ze zo:

1/3e cup amandelmeel
1/3e cup lijnzaad
1/3e cup overig spul, ik had nog chia-zaden en sesamzaden dus gebruikte ik die
snuf zout
1 eiwit

Meng dit bij elkaar. Het moet aan elkaar blijven plakken, maar zeker niet te nat zijn.
Smeer het mengsel uit op een bakpapiertje
Leg er nog een bakpapiertje overheen en rol het uit tot een dunne plak met de deegroller
Haal het bovenste bakpapier eraf en schuif het in de oven. Ik had hem niet voorverwarmd, maar gewoon 20 minuten op 175 graden gezet, en daarna laten afkoelen in de oven met de deur open. Je merkt vanzelf als ie eruit moet, als de randen beginnen te kleuren is ie bijna klaar.

Heerlijk bij kaas, olijven, tapenade en dergelijke, denk ik. Hier is alles bijna op, dus ik at ze met donkere amandelpasta, ook niet verkeerd!

2 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker, bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nomnomnom.... klinkt goed. ga ik ook eens doen, hier bij mijn ouders. Die al dat spul toch al in huis hebben :P

    BeantwoordenVerwijderen