maandag 29 oktober 2012

Min of meer niet heel erg onverantwoorde kruidnoten

Klein meisje at gisteren bij haar buurmeisje kruidnootjes. En wilde deze vandaag uiteraard ook hebben, toen ze ze vanmiddag in de winkel zag liggen. *zucht* Ik had geen zin om van alles te gaan bakken, maar ze vond eigenlijk ook wel dat gezellig zelf maken leuker was dan gewoon een zakje kopen. De scheet. Dus namen we alleen een potje koekkruiden mee.



We namen voor het recept:

  • 100 gram roomboter
  • 125 gram oerzoet / oersuiker 
  • 250 gram volkoren speltmeel
  • 2 tl. bakpoeder
  • een grote eetlepel koekkruiden
  • melk, eetlepel of vijf
We mengden eerst alles behalve de melk. Toen we het niet verder konden kneden deden we er een beetje melk bij, net zo lang tot we er een mooi deeg van konden maken. We maakten balletjes ter grootte van een knikker, die we niet te dicht bij elkaar op een bakpapiertje legden, anders krijg je een enorm speculaasje :)

De oven was op 175 graden voorverwarmd, de kruidnoten moesten 20 minuutjes bakken. 

En? Heerlijk! Niet erg zoet, kruidig, knapperig... Houden we erin, dit recept! 

3 opmerkingen:

  1. Heeeeeee, begin je een receptenblog? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was opzoek naar een goed recept voor kruidnoten, wil ze dit jaar ook eens zelf maken. Andere jaren had ik al lang een zak gekocht, ben verslaafd, dus als ik eenmaal begin... Dit jaar me gelukkig nog in kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jammieeeeeee!!
    Ik heb geen koekkruiden in huis helaas. en geen roomboter.
    Ik denk dat ik gewoon nog een zak biologische haal voor dat ik wegga.

    De crackers gisteren waren lekker!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen