zondag 28 oktober 2012

Gezonde en goedkope tandpasta

Sinds een maandje poets ik mijn tanden met kokosolie. Het klinkt nogal dubieus en je zou denken dat je er een vreselijk vette bek van krijgt, maar dat is helemaal niet zo. Het werkt anti-bacterieel, is goed tegen ontstekingen, tegen gaatjes en noem maar op. Bovendien kost het bijna niets en is het goed houdbaar, zeker als je kleine hoeveelheden tegelijk maakt.

Het grootste voordeel is dat je op deze manier ook 100% zeker bent dat je behalve een frisse smaak, niet ook allerlei giftige shit als fluoride, triclosan en parabenen in je mond, dus in je lijf krijgt. Fluor is namelijk echt niet nodig voor een sterk gebit, de oorzaak van slechte tanden kan je vaak beter zoeken in je voeding en dan niet alleen in het aantal schepjes suiker in je koffie.
De oorzaak kan zelfs juist in het gebruik van fluoride liggen, dat tandglazuur zeer sterk maakt zodat kleine gaatjes veel minder snel worden opgemerkt terwijl de kies wel van binnen helemaal rot is. Waar je dan voorheen dan gewoon een gaatje kon worden gevuld, is nu een complete zenuwbehandeling nodig. Volgens mijn tandarts destijds.

Sinds ik stopte met het gebruik van gewone tandpasta heb ik merkbaar minder last van pijn bij koude of hete dingen, ik spoel gewoon m'n mond met koud water uit de kraan, nergens last van, in tegenstelling tot vroegah.

Het ''recept'':

Je neemt 2 el. kokosolie, 2 tl. bakingsoda en druppels pepermuntolie naar smaak. Dat is een kwestie van even uitproberen, ik heb gewoon een paar keer met het flesje geschud en het smaakt goed. De kokosolie kan je even verwarmen als ie iet vloeibaar genoeg is. Het wordt vloeibaar bij 25 graden, meen ik. Goed, dit meng je door elkaar en klaar!

Je kan het op een lepeltje doen en dan op je tandenborstel smeren, wel zo hygienisch. Je doet met de bovenstaande hoeveelheid, als je twee maal op een dag je tanden poetst, minstens twee maanden.

Lekker!

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je recept. Ik vroeg me laatst al af hoe je je eigen tandpasta maakte. Ik ga het zeker ook eens proberen. Dus zodra er een lege tube in zicht komt ga ik de ingrediënten verzamelen en aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb een tijd gepoetst met kokosolie en tea tree olie! Ook een aanrader, wel heel erg vloeibaar en minder lekker :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor dit receptje, ga ik proberen. Ennuh, ik ga je hier ook volgen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen