vrijdag 26 oktober 2012

Paleo... nomnom!

Van het voorjaar had ik me al eens wat verder verdiept in het paleo-dieet, toen ik het boek ''Oergondisch Genieten'' leende van mijn mama. Al eerder las ik over deze manier van leven / eten, maar toen deed ik er niets mee. Ik moet ook wel zeggen dat er nu veel meer leuks over te vinden is dan een jaar of twee geleden, toen ik er voor het eerst over las, hier. Of ik kan beter zoeken, ook een mogelijkheid ;) Goed teken, als er meer mensen  teruggaan naar eerlijkere, gezondere, eenvoudigere en onbewerkte voeding. En dus de rommelzooi van Unilever, AH alsmede de goeie adviezen van het voedingscentrum links laten liggen...

Het is eigenlijk heel simpel, je eet gewoon geen *troep* die we met zijn allen 10.000 jaar geleden ook niet aten. Voor zover mogelijk want er is natuurlijk wel het een en ander veredeld en verloren gegaan in het planten- en dierenrijk ten opzichte van toen. Maar het idee is leuk.

Toen ik het aan het begin van dit jaar probeerde, merkte ik ook dat ik me er heel goed bij voelde! Nu at ik al relatief weinig brood en suiker, het scheelt wanneer je niet compleet van suikerkick naar suikerkick leeft. Anders is het wel even letterlijk afkicken, veronderstel ik.
Maar zoals zoveel goede dingen, verwaterde dit ook weer. Want zwanger, want moest broodkapjes opeten van het brood van de kindjes, want geen trek in eten, want geen fut om te koken...

Maar nu doe ik het anders. Ik heb wel weer trek, wat logisch is want ik moet iemand nog drie kilo vetter mesten de komende tien weken, en niet mijzelf... ;) En de kindjes krijgen gewoon geen (supermarkt)brood meer. Ik koop per week een (1) speltbrood bij de bio-bakker en verder mogen ze rijstwafels met roomboter en appelstroop of donkere hagelslag -met mate-, en fruit, groenten, noten, zo veel ze willen. En gezonde koekjes. Plakjes BD-kaas. Vleeswaren zonder zooi.

Ik eet helemaal geen brood meer, geen trek meer in. Ik wil wel morgen zelf lijnzaadcrackers gaan maken, lijkt me lekker & weer eens wat anders. Behalve soms een stukje kaas en met mate vette yoghurt neem ik geen zuivel. Ik maak lekkere smoothies met vruchten, groenten, kokosolie en specerijen. Ik eet noten, gedroogde vruchten, gekookt ei en fruit en kan daar uren op vooruit.  's Avonds maak ik iets eenvoudigs met groenten en vlees. Tussendoortjes daar heb ik geen trek meer in. Ook rammel ik niet als ik om 11 uur nog niet gegeten heb, laat staan dat ik dreig van mijn stokje te gaan. Per saldo eet ik lekkerder, gezonder en minder, want op een handje noten kan ik veel langer vooruit dan op vier boterhammen. Grootste voordeel: ik voel me er echt beter bij. Nog niet met bergen hernieuwde energie, dat zal hem in ijzertekort zitten. Maar ik merk dat het ''werkt'' :)

Voor de geïnteresseerden (lol, alsof hier mensen meelezen -wat een rust-) hier wat leuke links:

Yo Paleo: veel recepten en eenlijners
Blog van Melchior Meijer over achtergronden bij deze levensstijl
Sanova: voedingsadvies en achtergronden
The Clothes make the girl: over trainen, paleo eten, zelfbeeld
Troop Out: trainen, eten en meer
Paleo Parents: paleopapa's en paleomama's van paleokindjes

Lees-ze!

4 opmerkingen:

  1. Ik lees heel graag met je mee hoor Valhalla;-) Alleen op je vorige blog kon ik geen berichten achter laten;-( Ik ga die sites ook eens checken! goede aanvulling van mijn suikervrije tijd!Mocht je hierover nog meer tips hebben..graag!!! Groet Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik lees mee. :-)

    Ik vind het ook zeer interessant! Ik geloof dat ik toch ook aardig in de buurt kom. Ik eet af en toe brood en ook wel rijstwafels en ja granen bij mijn avond eten (hoewel ik een enorme fan ben van boekweit, dat techtnisch gezien geen graag is ;-))
    Maar het komt een beetje in gevecht met mijn wens om minder vlees te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boekweit heb ik ook gekocht, als 'heel' product. Meel gebruikte ik al wel eens voor pannekoeken. Binnenkort eens wat mee knutselen. Wat doe jij ermee?

      Vlees eet ik echt niet veel, wel iets frequenter maar meer dan 50 gram op een dag krijg ik echt niet weg. Ik eet ongeveer twee dagen vega. De bloederige biefstukken of vette worst die sommigen al bij het ontbijt verslinden: nee bedankt :O

      Verwijderen
  3. Ik probeer ook zoveel mogelijk natuurlijk te eten. Ik probeer alleen te eten wat mijn voorouders zouden herkennen. Wel eet ik brood en pasta e.d. maar dan biologisch en alleen volkoren. Ik merk ook dat ik veel langer vol zit en helemaal niet meer aan tussendoortjes als een stukje fruit toe kom. Ik vergeet gewoon iets tussendoor te nemen, omdat ik geen trek heb. Dus neem ik nu na het avondeten (waar normaal een zak chips te voorschijn kwam) een stukje fruit/fruitsalade soms met een beetje yoghurt. Het toetje sla ik altijd over. Ik doe dit nu een week of 6 en ben al 4 kilo kwijt, maar nog heel veel kilo's te gaan. Maar ik geloof er ook wel in dat al die toevoegingen dikmakers zijn; er zitten stofjes in die zorgen dat je steeds meer wil....
    Aan koffie zonder suiker, moet ik nog een beetje wennen. Maar drink het nu al 3 weken zo, daarvoor steeds minder ingedaan.

    BeantwoordenVerwijderen