vrijdag 9 november 2012

IJzerpillenzeurpost.

Wat een gedoe, uiteindelijk moest ik twee keer bloed prikken, drie keer bellen en een keer bij de huisarts langs om een potje ijzerpillen te krijgen.
Ik vroeg hem of er een alternatief was voor de pillen waar je vreselijke obstipatie van krijgt, die normaal worden voorgeschreven. Ehm ja, maar die krijg je niet vergoed. Weet je wat, anders schrijf ik wel een laxeermiddel erbij voor, dan heb je daar geen last van! 

O_o

Wat een belachelijk idee. Het lijkt mij dat een baby in laatste fase van zijn ontwikkeling niet echt gebaat is bij een moeder die aan de laxeerpillen zit, gezondheidstechnisch. De gezondheid van de darmen van de moeder bepaalt ook weer die van de baby. Sowieso is het heel belangrijk voor je gezondheid dat je darmen gewoon lekker kunnen doen wat ze moeten doen. 

Normaal zit er ook 200 mg ijzer in die pillen. Hoe meer je er van neemt, hoe minder er wordt opgenomen. In absolute aantallen is het nog wel meer, maar niet in percentage. Het ijzer dat niet door je lichaam wordt opgenomen -hoe hoger de dosis, hoe meer er niet wordt opgenomen- genereert in de darmen vrije radicalen, of iets dergelijks. Nou, lekker! 

Heb nu bruistabletten met 80 milligram ijzer, die geen enkele bijwerking schijnen te hebben. Hij heeft nog drie keer gevraagd of ik die wel echt wilde, want die werden niet vergoed.
Ja-Ha. Ze kosten me wel 4,92 maar liever had ie twee doosjes pillen meegegeven die wel vergoed werden.

Nu ben ik erg blij dat ik die man sinds we hier wonen voor de eerste keer heb gezien en dat gelukkig niets erop duidt dat ik hem op korte termijn weer ga zien, maar als ik vind het gemak waarmee allerlei rotzooi -want dat is het in mijn ogen- wordt ''aangesmeerd'' echt vreemd. Zeker omdat er echt wel veel betere alternatieven zijn, die niet eens worden aangeboden. En dan kom ik daar nog maar voor het simpelste kwaaltje dat een mens kan hebben. 

Vanavond maar weer eens een extra gezonde maaltijd maken met veel verse groenten, een verantwoord stukje dode koe met gezonde roomboter en de aardpeertjes uit de eigen tuin van vriendinnetje B. That'll keep the doctor away :) 

10 opmerkingen:

  1. Volgens schoonmoe moest 'k tijdens de zwangerschappen aan de runderlever, ieuwww, dat schijnt nogal wat ijzer te bevatten, nou 'k dacht het niet, dan maar injecties
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker aan de rauwe biefstuk joh! Kleine meid moest laatst aan de antibiotica, zie ik later dat dat drankje stikt van de zoetstoffen verdomme! En dan te bedenken dat ze dat drankje 2 jaar lang preventief heeft moeten slikken!!! Gelukkig weten we nu beter zeg..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook die ijzer bruistabletten gehad, maar werd daar zo misselijk van dat ik de hele ochtend niks binnen kon krijgen/houden. Toen toch maar weer op de gewone tabletjes overgegaan.
    Het verbaasd mij soms ook dat de doktoren zo gemakkelijk iets voorschrijven. Zelf moet ik wel heel erg ergens last van hebben wil ik een paracetamol nemen. Maar ik gebruik wel netjes (hoewel ik ze ook regelmatig vergeet) medicijnen voor mijn Crohn, maar als je ziet war daar allemaal inzit.... Vind het niks gek dat zo veel medicijnen allemaal bijwerkingen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh pillen nemen op een nuchtere maag is bij mij ook een slecht idee. Pasgeleden nog behoorlijk over mijn nek gegaan toen ik dacht laat ik mijn vitamientjes niet vergeten en ze na een kop koffie met een glas water naar binnen had gewerkt :O

      Ben benieuwd nu :)

      JGT, das ook achterlijk :O zal misschien wel met de houdbaarheid en smaak te maken hebben, maar je schrikt wel als je het leest!

      Kniepertje, ik heb nu het boek Nourishing Traditions (kookboek / boek over gezonde voeding) en daar komen zulke dingen ook voorbij. Is voor mij ook nog een stapje te ver, haha.

      Verwijderen
  4. Als je zwanger bent kun je beter geen lever eten. Vroeger werd het idd geadviseerd bij een zwangerschap, maar nu afgeraden vanwege de grote hoeveelheden vitamine A die schadelijk voor de baby kunnen zijn.
    Wij gebruiken hier 'gentle iron' van Solgar als er iemand bloedarmoede heeft. Werkt prima en geen darmklachten. Je moet het wel zelf kopen. Dat doen we graag want ijzerpillen van de huisarts daar worden we niet blij van.

    Groetjes, VeggieMo (die dit blog net ontdekt heeft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip van Solgar!

      Verwijderen
    2. Graag gedaan :-)
      Ik heb ook goede ervaringen gehad met Floradix kruidenelixer. Daar stond ik even niet bij stil om over te schrijven. Het is niet zo geschikt als je om gluten moet denken. De gentle iron vind ik wel gemakkelijker innemen, de kruidenelixer moet je een bepaalde tijd voor het eten innemen.

      Groetjes, VeggieMo

      Verwijderen
  5. Leuk, wist niet dat je nog een blog had. Miste al die plaatjes van de kids al!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. toevallig hier terecht gekomen.
    Las je verhaal over "staal"tabletten tijdens zwangerschappen.
    Was er ook niet voor, heb het zelf opgelost door 'sochtends een bioterham met appelstroop en heel veel groene groenten te eten.
    Bij de volgende controle was mijn 'ijzer' oke.
    Dus terkte
    groet mien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke extra blog! Ik had zelf veel baat bij Prenafem tabletten van Ortica (biologisch) De prijs is schrikken (42 euro voor een pot ieyyy) , maar ik knapte er zo van op; een wereld van verschil.

    succes met de laatste loodjes,

    Cleo

    BeantwoordenVerwijderen